3 nietypowe pomysły na reklamę w internecie

3 nietypowe pomysły na reklamę w internecie

Kiedy myślisz o sposobie na pozyskiwanie klientów przez internet, prawdopodobnie pierwsze co przychodzi Ci do głowy to stworzenie strony internetowej, profilu na Facebooku i być może uruchomienie reklam w Google Ads. To są podstawy – stare, sprawdzone sposoby na zaistnienie w sieci i pokazanie swojej oferty oraz usług. Stare i sprawdzone nie oznacza, że są nieskuteczne, warto jednak wyjść poza utarte schematy i spróbować czegoś innego. Sprawdź moje trzy propozycje na nietypowe kampanie w sieci.

1. Reklama na YouTube

Kanał: B2B, B2C

Google Ads oferuje nam sporo możliwości reklamowania się. Podstawowe reklamy to oczywiście te wyświetlające się w wyszukiwarce Google, nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Są to reklamy tekstowe (search). Oprócz tego możemy stworzyć reklamy banerowe (w tym te na remarketing, czyli podążające za osobami, które odwiedziły naszą stronę) czy reklamy produktowe (jeśli prowadzimy sprzedaż internetową). Warto jednak spróbować czegoś innego: reklam na YouTube. Oczywiście do uruchomienia takich reklam będziemy potrzebowali filmu. W momencie, kiedy piszę ten artykuł, Google umożliwia publikację trzech formatów reklam: reklamy bumperowe (trwające do 6 sekund), reklamy wideo niemożliwe do pominięcia (trwające do 15 sekund) oraz reklamy możliwe do pominięcia (trwające powyżej 15 sekund). To, jaki format wybierzemy, zależeć będzie od tego, jaki mamy cel. Jeśli chcemy zwiększyć świadomość marki – wybierzemy bumpera, który będzie prezentował nasze logo odbiorcom. Jeśli chcemy krótko przedstawić naszą ofertę, produkt lub usługę – dobrze jest wybrać reklamę niepomijalną. Natomiast jeśli mamy nieco więcej do powiedzenia, możemy skorzystać z dłuższych reklam. Pamiętając jednak, że jeśli nie zaciekawimy odbiorcy w ciągu pierwszych pięciu sekund, ten ją pominie.

To, co ważne w reklamach wideo, to targetowanie – dlatego uważam tę formę reklamy za jedną z ciekawszych. Google Ads umożliwia nam bardzo precyzyjne określenie, gdzie mają wyświetlać się nasze materiały. Możemy wskazać nie tylko konkretny kanał, ale nawet konkretne filmy! Dzięki temu nasze reklamy bardzo precyzyjnie trafiają do odbiorcy, na którym nam zależy (oczywiście o ile wcześniej określimy kto jest naszym odbiorcą).

Pamiętaj, że reklamę wideo może dla Ciebie stworzyć profesjonalna agencja, ale też jeśli nie masz budżetu, możesz spróbować stworzyć ją samodzielnie. W sieci znajduje się sporo edytorów, w tym także darmowych, które możesz z powodzeniem wykorzystać.

2. Reklama na Pinterest

Kanał: B2C

Pinterest cieszy się w Polsce niemałą popularnością wśród osób szukających inspiracji. Doskonale sprawdza się w kategoriach dom, ogród i wnętrza. Oprócz tego, że nasz produkt warto po prostu dodać na Pinteresta – zarówno packshot jak i zdjęcia aranżowane, warto także pomyśleć o jego reklamowaniu. Pinterest również posiada dość dobre opcje targetowania. Dzięki temu posiadając np. meble ogrodowe, możemy wykorzystać je do stworzenia aranżowanych zdjęć, a następnie zdjęcia te wrzucić na portal oraz uruchomić reklamę. Pinterest to niezwykle zasięgowe medium, doskonałe dla produktów, które mogą stanowić inspiracje w domu oraz w ogrodzie.

Reklama na Pinterest, źródło: Pinterest

3. Reklaman na LinkedIn

Kanał: B2B

Kolejnym ciekawym miejscem do umieszczenia naszych reklam jest LinkedIn. To idealne medium dla sektora B2B. Nasze reklamy również możemy bardzo ściśle targetować. Przykład? Założmy, że jesteś nowym producentem, który dopiero wchodzi na rynek ze swoim innowacyjnym produktem. Warto wówczas założyć profil firmy na LinkedIn, uzupełnić go o wszelkie niezbędne informacje i zacząć publikować posty odnośnie naszego produktu i naszych działań. Post dotyczący produktu możemy reklamować. Jak ustawimy target naszej reklamy? Oczywiście na osoby na wysokich stanowiskach w czołowych polskich sieciach handlowych, centrach ogrodniczych czy sklepach internetowych. Duża część z nich ma swoje profile na LinkedIn, a wyświetlające im się reklamy z postem o innowacyjności naszego produktu mogą być pomocne w przekonaniu decydentów o wprowadzeniu produktów do ich sklepu. 

Targetowanie po nazwie firmy, źródło: LinkedIn
Targetowanie po stanowisku, źródło: LinkedIn

Jednak zanim zaczniesz się reklamować, pomyśl kim jest Twój idealny odbiorca. Aby to określić, odpowiedz na kilka poniższych pytań:

  1. Czy do mojego klienta mogę dotrzeć w kanale B2B czy B2C? Ważne – często klientem będzie zarówno osoba z kanału B2B jak i B2C. Przykład: jesteś producentem nawozu. Chciałbyś dotrzeć zarówno do sektora B2B – wejść ze sprzedażą np. do kilku sieci, jak i B2C – pokazać końcowym odbiorcom, że istniejesz. Dlatego możesz rozpisać dwie ścieżki, ale będą to też dwie różne reklamy i zupełnie różne formy dotarcia. Na tym etapie sugerowałabym wybór tylko jednego kanału.
  2. W jakim miejscu możesz spotkać swojego klienta? Gdzie spędza swój czas, zarówno w pracy jak i poza nią? Czy będzie to Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, LinkedIn, YouTube, Twitter, a może jeszcze inne medium? Wypisz kilku swoich idealnych klientów (np. właściciel ogródka działkowego w wieku 62 lat, właściciel centrum ogrodniczego w Warszawie, osoba posiadająca palmy doniczkowe, projektant ogrodów z Poznania itd). Poszukaj kilku prawdziwych osób, na pewno już jakichś znasz. Sprawdź, gdzie posiadają swoje konta. Pomyśl, czy oglądają materiały na YouTube, a może intensywnie udzielają się w grupach na Facebooku? Może mają jakąś swoją, wewnętrzną, dedykowaną grupę? 
  3. Sprawdź, jakie formaty reklam oferuje dana platforma. Dopasuj swój produkt do tych formatów – inną reklamę umieścisz na Facebooku, inną na Pintereście a jeszcze inną na LinkedIn. Postaraj się wymyślić co najmniej 3 różne kreacje reklamowe. 
  4. Załóż konto firmowe na tej platformie, uzupełnij je maksymalnie, a następnie uruchom reklamy – nawet z minimalnym budżetem. 
  5. Obserwuj efekty, testuj, analizuj, zmieniaj i dopasowuj reklamy do swoich odbiorców i do swoich produktów i usług.

Pamiętaj, że niezależnie od tego, gdzie finalnie zaczniesz się reklamować, musisz mieć dokąd prowadzić swoich klientów. Jeśli klient zainteresuje się Twoim produktem a następnie będzie chciał dowiedzieć się więcej, obejrzeć, kupić lub skontaktować się z Tobą – musisz mu to umożliwić. Dlatego jeszcze zanim puścisz reklamy w świat, zastanów się co klient może zrobić z taką reklamą. Czy reklama umożliwia kliknięcie? Jeśli tak, to dokąd go to zaprowadzi? Jeśli nie umożliwia kliknięcia, to czy klient np. wpisując nazwę firmy w Google, trafi do Ciebie? Pamiętaj o całej ścieżce, jaką musi przejść klient od momentu wyświetlenia reklamy. Najgorsze co można zrobić, to zainteresować klienta swoją ofertą, a następnie uniemożliwić mu podjęcie dalszych kroków. 

Powyższe przykłady to tylko trzy pomysły na reklamy, które mają duży potencjał, ale niestety nie są zbyt często wykorzystywane. Takich możliwości jest więcej. Ważne jest, żeby próbować. Znaleźć klienta i pokazać mu swój produkt lub usługę w miejscu, w którym zobaczenie jej może okazać się dla Ciebie największym sukcesem. 

Artykuł ukazał się w magazynie Biznes Ogrodniczy, nr 4/135, maj 2023, str. 16-18

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

    [recaptcha]