Zanim jako właściciel sklepu internetowego ruszysz ze swoją pierwszą kampanią reklamową upewnij się, że wszystkie kreacje zgodne są z archetypem marki Twojego sklepu. Jeśli nie masz jeszcze określonego archetypu, wstrzymaj się z reklamami i zacznij od podstaw. Wybierz archetyp, który pasuje do Twojej marki.
Spis treści
Co to jest archetyp?
Choć o archetypach pisał już Filon z Aleksandrii (I wiek p. n. e.), to pojęcie to na trwałe wprowadził do psychologii Carl Gustav Jung. Zgodnie z definicją, archetypem są pewne uniwersalne wzory i obrazy rozpoznawane w otaczającym nas świecie, odnoszące się do ludzkości i przekazywane z pokolenia na pokolenie. Posiada on zatem znamiona zbiorowej świadomości, dzięki cechom, które utożsamia.
Jeśli wykorzystamy archetypy do budowania strategii oraz komunikacji naszej marki, będziemy mieć pewność, że wszystkie nasze działania będą spójne. Przypisując do marki archetyp nadajemy jej osobowość oraz określone cechy charakteru, pasujące do danego archetypu, a co za tym idzie sprawiamy, że marka staje się bardziej autentyczna i bliższa odbiorcom.
Archetypy marki
Wyróżniamy 12 archetypów, do których możemy przypasować naszą markę. W procesie dobierania archetypu do naszego sklepu internetowego możemy kierować się samą marką, czyli tym w jaki sposób chcemy aby nasz sklep był postrzegany, lub asortymentem, który oferujemy. Jeśli oferujemy produkty pasujące do jednego, konkretnego archetypu, wówczas archetypem produktów możemy również określić całą markę. Często jednak asortyment jest na tyle bogaty, że do poszczególnych grup produktów możemy dobrać kilka archetypów – wówczas dla całego sklepu lepiej jest obrać jedną drogę, wybierając archetyp, który będzie pasował globalnie.
1. Opiekun
Opiekun jest altruistą, a jego misją jest troska o innych. Charakterystyczne są dla niego instynkty macierzyńskie i rodzicielskie a także stała gotowość do poświęceń. Opiekun nie tylko sam pomaga, ale także zachęca innych do niesienia pomocy.
Opiekun będzie doskonałym archetypem dla sklepów internetowych oferujących produkty dla dzieci i rodziców, które mają zapewnić bezpieczeństwo.
Opiekun wśród marek: UNICEF, Volvo
2. Władca
Władca lubi, gdy wszystko jest na swoim miejscu, poukładane i uporządkowane. Lubi mieć kontrolę, która według niego zapewnia bezpieczeństwo, co sprawia również, że jest to marka odpowiedzialna za innych.
Władca zapewnia stabilność i pokazuje, że każdy może wziąć życie w swoje ręce. Panuje nad chaosem i pomaga w lepszej organizacji. Władcą może być sklep oferujący produkty wysokiej jakości, np. markowe zegarki czy garnitury.
Władca wśród marek: Mercedes-Benz, IBM
3. Twórca
Twórca to artystyczna dusza pełna talentów, które potrafi przełożyć na przedsiębiorczość oraz innowacje. Jego celem jest stałe tworzenie a także kreowanie przyszłości.
Twórca lubi rozwijać kreatywność oraz ceni sobie możliwość wyrażania siebie oraz swoich pomysłów. Twórcą mógłby być sklep internetowy oferujący sprzęt do rękodzieła, dla artystów czy oprogramowanie komputerowe dla grafików lub muzyków.
Twórca wśród marek: Apple, Lego
4. Niewinny
Niewinna marka bardzo ceni sobie spokój. Niewinny chciałby, aby rzeczywistość, która go otacza była wolna od niebezpieczeństw. Wierzy, że świat oraz ludzie, którzy go otaczają są dobrzy.
Niewinny pokazuje nam dobro i odwraca naszą uwagę od złych rzeczy. W roli niewinnego sklepu doskonale sprawdzą się te, które oferują zabawki dla dzieci.
Niewinny wśród marek: Dove, Disney
5. Mędrzec
Dla mędrca najważniejszą wartością w życiu jest wiedza. Poświęca się temu, by całą wiedzę, którą posiada, przekazywać innym, dlatego często nazywany jest również nauczycielem.
Mędrzec to archetyp pasujący do marek eksperckich, posiadających autorytet w swojej branży. W roli mędrca doskonale sprawdzą się sklepy internetowe z literaturą specjalistyczną oraz kursami internetowymi.
Mędrzec wśród marek: Discovery Channel, Harvard
6. Odkrywca
Odkrywca jest nieustannie w drodze do poszukiwania odpowiedzi na pytania, które stawia przed nim otaczający go świat. Odkrywca jest pewien, że może odkryć i wyrazić siebie tylko dzięki nieustającej podróży i ucieczce w nieznane.
Odkrywcą mogą być sportowe sklepy internetowe, które w ofercie mają sprzęt turystyczny czy wspinaczkowy a także sklepy rowerowe lub sklepy oferujące produkty dla majsterkowiczów.
Odkrywca wśród marek: National Geographic, GoPro, Jeep, NASA
7. Buntownik
Buntownik czuje się najlepiej, gdy może wyjść poza schemat. Chce nieustannie się wyróżniać i stale iść pod prąd.
Buntownik to archetyp pasujący do marek, które lubią łamać reguły i przyjęte schematy, które cenią sobie innowacyjność, tworząc dzięki czemu tworzą nową jakość. Do roli buntownika doskonale wpasują się sklepy internetowe z grami komputerowymi.
Buntownik wśród marek: Harley Davidson, Virgin Mobile
8. Czarodziej
Magik jest przekonany, że nie ma rzeczy niemożliwych. Obiecuje swoim klientom rzeczy pozornie nieosiągalne, a następnie dąży do tego, aby tej obietnicy dotrzymać.
Czarodziejem mogą być np. internetowe księgarni lub sprzęt z elektroniką.
Magik wśród marek: Tesla, Dyson
9. Bohater
Bohater uwielbia wyzwania, przygody i ciągłą rywalizację. Jego priorytetem jest nieustanna walka o zwycięstwo, bez względu na koszty, jakie podczas niech poniesie.
Bohater inspiruje nas do działania, motywuje do podjęcia walki i przekraczania własnych granic. W roli bohatera doskonale sprawdzi się np. sklep sportowy.
Bohater wśród marek: Snickers, Duracell, Nike
10. Towarzysz
Towarzysz lubi mieć poczucie, że przynależy do określonej grupy. Lubi być dyskretnym pomocnikiem, nie lubi wychylać się poza szereg. Nigdy nie przypisuje sobie żadnych zasług.
Towarzysz chciałby być z nami każdego dnia, dlatego doskonale pasuje do sklepów internetowych, które oferują produkty codziennego użytku.
Towarzysz wśród marek: IKEA, Toyota, eBay, Allegro
11. Błazen
Błazen to wesołek, marka, które doskonale czuje się w towarzystwie, jednak w przeciwieństwie do towarzysza nie chce być jedynie obecna, chce zwracać na siebie naszą uwagę. Jego komunikacja opiera się na dowcipie, unika poważnych tematów.
Świat błazna jest wesoły, pełen dystansu i wolności. Doskonale czuje się żartując z lidera, dlatego niekoniecznie jest to archetyp marki, która sama jest liderem w swojej branży. Błaznem może zostać sklep internetowy oferujący np. śmieszne gadżety.
Błazen wśród marek: M&M’s, Doritos, Pepsi, Skittles, Red Bull
12. Kochanek
Kochanek ma jeden, główny cel: musi oddziaływać na zmysły i rozpalać pragnienia swoich odbiorców. Kochanek lubi doznania estetyczne zawarte w pięknie.
Kochanek będzie doskonale pasował do sklepów internetowych z branży erotycznej, modowej czy kosmetycznej.
Kochanek wśród marek: Ferrari, Ferrero Rocher, Chanel, Magnum