audyt linkowania wewnetrznego

Linkowanie wewnętrzne krok po kroku

Kiedy podstawy linkowania wewnętrznego mamy już za sobą, przejdźmy do wdrożenia linkowania wewnętrznego w obrębie naszego serwisu. Do przygotowania strategii i przeprowadzenia linkowania wewnętrznego będziemy potrzebowali odpowiedniego narzędzia.

Polecam jedno z trzech:

  • Sitebulb
  • Screaming Frog
  • Ahrefs

Do własnej analizy będę używać Sitebulb, ale napiszę też pokrótce jak wykonać wszystkie kroki przy użyciu narzędzia Screaming Frog. W Ahrefs będzie to przebiegać analogicznie, dlatego mając dwa przykłady bez problemu znajdziecie ścieżkę działania w Ahrefs.

Screaming Frog jest narzędziem darmowym do 500 audytowanych linków (czyli dla małych stron internetowych), Ahrefs natomiast jest darmowy jeśli zweryfikujemy swoją domenę (połączymy ją z Google Search Console). Sitebulb jest narzędziem płatnym, ale jego koszt jest bardzo niski w porównaniu z możliwościami jakie nam daje, dlatego jeśli chcemy przeprowadzić kompleksowy audyt naszej strony, nie tylko w zakresie linkowania wewnętrznego, warto zainwestować w to narzędzie choćby na jeden miesiąc.

Analiza linkowania wewnętrznego

Jeśli na naszej stronie internetowej istnieje już linkowanie wewnętrzne, które wdrażaliśmy dawniej (świadomie bądź nie), powinniśmy zacząć od przeprowadzenia jego analizy (punkt 1 i 2). Następnie możemy płynnie przejść do kolejnego kroku, jakim będzie wdrożenie nowego linkowania wewnętrznego w oparciu o nasz plan.

  1. Strony ze zbyt dużą i zbyt małą liczbą linków wewnętrznych

Zaczynamy od znalezienia stron naszego serwisu, które posiadają zbyt dużo lub zbyt mało linków wewnętrznych.

Pierwszy krok, jaki musimy wykonać to oczywiście uruchomienie analizy strony w narzędziu Sitebulb. Kiedy Sitebulb skończy swoją pracę, na uzyskanych danych możemy przeprowadzić cały audyt o którym mowa tym artykule.

W przypadku analizy linkowania wewnętrznego musimy przejść do zakładki Links w lewym menu. Na pierwszy plan wysunie się wówczas wykres o tytule Incoming Internal Followed Links. W omawianym przykładzie będę równocześnie przeprowadzać audyt jednego z dużych sklepów internetowych. Następnie będę wdrażać całą strategię i podsumowywać rezultaty – case study z tego projektu znajdzie się w osobnym artykule.

Strony ze zbyt dużą i zbyt małą liczbą linków wewnętrznych - SiteBulb

Na powyższym przykładzie widzimy, że strona ma problem z linkowaniem wewnętrznym. Aż 265 stron serwisu nie posiada żadnych linków do nich prowadzących. Dane te reprezentuje też poniższa tabela.

Strony ze zbyt dużą i zbyt małą liczbą linków wewnętrznych - tabela SiteBulb

To, co interesuje nas najbardziej, to strony posiadające 0 lub 1 link wewnętrzny oraz strony, które mają zbyt dużo linków wewnętrznych. Te dane musimy wyeksportować, w ten sposób będzie nam prościej na nich pracować. Z gotowym eksportem przechodzimy dalej.

Takie same dane możemy zebrać w narzędziu Screaming Frog. Puszczamy crawl jak w przypadku Sitebulb. Kiedy Screaming Frog skończy, przechodzimy do zakładki Internal, filtrujemy dane zaznaczając HTML i eksportujemy całość do pliku csv. Plik importujemy do Excela. Z tak przygotowanymi danymi możemy od razu przejść do punktu drugiego.

  1. Podstrony zbyt głęboko ukryte w strukturze strony

Druga część naszej analizy będzie wymagała od nas znalezienia stron zbyt głęboko ukrytych w strukturze naszego serwisu. Głęboko urkytych tzn. takich, do których musimy się mocno naklikać aby do nich dotrzeć. Takich, gdzie jedyna droga dojścia do nich wymaga przejścia przez kilka, a czasem nawet kilkanaście innych podstron.

Tak głęboko ukryte podstrony najczęściej nie otrzymują odpowiedniej mocy, przez co ciężko jest im rankować w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, jeśli mają odpowiednią jakość linków zewnętrznych to mamy możliwość ich wypozycjonowania, ale nie o linkowaniu zewnętrznym tu mówimy. Zresztą, jeśli mamy możliwość poprawy linkowania wewnętrznego bez żadnych kosztów (poza naszym czasem), to czasami nie warto przepłacać płacąc za linki z zewnątrz (nie dotyczy to oczywiście wszystkich słów kluczowych, ale to już jest temat na osobny materiał).

Dane dotyczące głębokości linkowanych stron znajdziemy w głównej zakładce, czyli Audit Overview. Na stronie głównej audytu znajdziemy wykres o nazwie Crawled URLs by Depth.

Podstrony zbyt głęboko ukryte w strukturze strony - SiteBulb

Powyższy wykres pokazuje nam, że mamy do czynienia ze stroną, która posiada sporo głęboko ukrytych linków. Mamy podstrony z głębokością nie tylko na poziomie 4 linków, ale nawet 5, 6 czy 9. Oprócz tego mamy także strony-sieroty, czyli Orphaned Pages. Jednym słowem – jest nad czym pracować.

Z poziomu tego wykresu możemy przejść bezpośrednio na konkretne listy stron, klikając w poszczególne cyfry.

Taką samą analizę możemy wykonać jak zawsze przy użyciu Screaming Froga. Nie musimy exsportować żadnych nowych danych, wszystkie dane mamy już w poprzednim eksporcie.

  1. Szukamy możliwości linkowania wewnętrznego

Kiedy mamy za sobą już optymalizację z punktu pierwszego i drugiego, przechodzimy dalej, czyli do wyszukiwania możliwości linkowania wewnętrznego w naszym serwisie na konkretne słowa kluczowe, czyli najważniejszego punktu naszych działań. Zanim zaczniemy musimy posiadać już gotową listę słów kluczowych, których pozycje dzięki linkowaniu wewnętrznemu chcielibyśmy poprawić.

Potrzebujesz opracowania listy słów kluczowych do pozycjonowania? Napisz do nas

Kiedy mamy już gotową listę musimy ponownie uruchomić audyt naszej strony w narzędziu Sitebulb. Na etapie konfigurowania audytu zaznaczamy opcję Content Search a następnie klikamy Add Rule.

Szukamy możliwości linkowania wewnętrznego - SiteBulb

W nowym oknie wpisujemy słowo kluczowe, które chcemy wyszukać, zaznaczamy Ignore case a w okienku Element to Search wybieramy All HTML Elements oraz Text Only. Gotowe, możemy uruchomić skan. Jeśli chcesz, aby Sitebulb znalazł więcej słów kluczowych, po prostu dodaj kolejną regułę.

Szukamy możliwości linkowania wewnętrznego - słowa kluczowe - SiteBulb

Po skończeniu audytu dane nt. słów kluczowych znajdziesz w zakładce Content Search w menu po lewej stronie. SiteBulb zwróci nam listę podstron, które zawierają szukane słowa kluczowe. Teraz pozostaje już tylko wdrożyć linkowanie wewnętrzne. Oczywiście oprócz działań w oparciu o narzędzie warto również samemu przeanalizować swoją stronę i stworzyć nowe możliwości linkowania wewnętrznego, dodając nowe treści lub edytując już istniejące. Pamiętaj jednak zawsze o tym, że linki wewnętrzne mają za zadanie nie tylko podnieść nasze podstrony w wynikach wyszukiwania, ale także pomóc użytkownikom łatwiej poruszać się po naszym serwisie.

To samo działanie możemy jak zawsze przeprowadzić za pomocą Screaming Froga. W tym celu musimy wejść w zakładkę Configuration > Custom > Search. Otworzy nam się nowe okienko, gdzie tak jak w Sitebulb musimy dodać reguły. Reguły tworzymy wybierając kolejno: Custom & Text & słowo kluczowe & HTML. Po zakończeniu analizy wszystkie zebrane dane znajdą się w zakładce Custom.

To tylko trzy proste kroki, ale jakże ważne w całym procesie tworzenia i optymalizacji linkowania wewnętrznego naszego serwisu. Osobiście uważam, że linkowanie wewnętrzne doskonale oddaje istotę zasady Pareto, gdzie 20% wykonanej pracy (linkowanie wewnętrzne) może przełożyć się na 80% efektów. Jeśli będziesz miał problemy z wdrożeniem linkowania na swojej stronie lub z audytem obecnych linków wewnętrznych – napisz do nas. Chętnie pomożemy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

    [recaptcha]